In de zorg werk je met kwetsbare mensen, die dicht op elkaar wonen. Om verspreiding van infectieziektes te voorkomen is een gedegen schoonmaak noodzakelijk. Schoonmaken in een zorginstelling houdt meer in dan schoonmaken thuis. In dit artikel nemen we je mee in het belang van professioneel reinigen in de zorg en geven we je tips om het goed aan te pakken in jouw organisatie. Voor facilitair professionals én zorgprofessionals.
Of je het nu schoonmaken, poetsen of reinigen noemt, door oppervlaktes en ruimtes schoon te maken neem je vervuiling weg. Hiermee verwijder je ook micro-organismes die zich anders zouden kunnen verspreiden en een perfecte voedingsbodem zijn voor ziektekiemen als virussen, schimmels en bacteriën. Waarom dit zo belangrijk is? Dit zijn de voornaamste redenen voor een goede en professionele schoonmaak in de zorg:
28 praktische hygiënetips voor betere infectiepreventie
Een goede professionele schoonmaak start met het faciliteren van medewerkers. Met de juiste producten en de juiste kennis.
Thuis maken we op een andere manier schoon dan in een zorginstelling. Thuis komen we bijvoorbeeld nog vaak het bekende gele doekje tegen. Deze wordt meerdere malen gebruikt wat niet hygiënisch is. In een zorginstelling maken we schoon met professionele reinigingsmiddelen en -materialen. Naast het tegengaan van infecties is het belangrijk dat je bij de keuze van materialen rekening houdt met:
Ook het type vervuiling heeft invloed op de keuze van materialen en middelen. Bijvoorbeeld welke zuurgraad (pH) het reinigingsmiddel nodig heeft. Globaal gezien zijn er twee soorten vervuiling: anorganische en organische vervuiling. Oftewel: stoffen afkomstig uit de grond zoals kalk en roest, of stoffen afkomstig van mensen, planten en dieren zoals huidschilfers, braaksel, urine, huidvetten en zetmeel. Bij anorganische vervuiling gebruik je reinigingsmiddelen met een lage pH, bij organische vervuiling middelen met een hoge pH. Het is belangrijk dat medewerkers de verschillende reinigingsmiddelen tot hun beschikking hebben, en weten wanneer ze wat moeten gebruiken. Lees hier meer over het kiezen van de juiste producten of download de infographic voor het kiezen van de juiste schoonmaakmiddelen.
Naast kennis en beschikking over de juiste producten, is het ook van belang dat medewerkers weten hoe ze een oppervlak of ruimte schoon moeten maken. De cirkel van Sinner is een voorbeeld van basisinformatie bij het schoonmaken en beschrijft de vier factoren die van invloed zijn op het succes van schoonmaken: Temperatuur, Actie, Chemie en Tijd. Lees hier meer over de cirkel van Sinner. Maar ook een aantal basisregels kunnen medewerkers helpen om de schoonmaak hygiënisch en veilig uit te voeren. Dit zijn de basisregels die wij vanuit Abena hanteren:
Wil jij weten hoe het binnen jouw organisatie gesteld is met hygiëne en infectiepreventie? En hoe je je collega’s het beste mee kunt nemen in dit verhaal? Vraag een gratis infectiepreventiecheck op locatie aan. Zodat jouw organisatie grip krijgt op infecties. Want jouw cliënten verdienen de beste zorg!
Ontdek hoe Facilitair Managers bijdragen aan de kwaliteit van zorg. Voor meer grip op verspilling, fysieke belasting, geurbeleving en infecties in de zorg.
Kom je er niet helemaal uit met de keuze van een product, heb je vragen of wil je meer informatie? Neem dan contact met ons op.