Abena Nova heeft een positieve impact op de hele organisatie. Bekijk de ervaringen van bewoners, zorgprofessionals en organisaties.
Je hebt vroege dienst vanochtend. Je start voortvarend, want het belooft een drukke dag te worden. Die ene teammeeting staat wat strak gepland, maar als alles volgens schema loopt kun je net je ronde lopen langs je cliënten. Maar helaas, je gaat die meeting niet redden want tijdens de ronde zit het tegen. Dat natte bed had je niet zien aankomen en ook de huid van die ene cliënt ziet er niet goed uit en vraagt extra tijd. En die tijd en aandacht verdienen de cliënten.
Slechts één voorbeeld van de vele scenario’s die voorkomen in de praktijk. Maar ook een belangrijk voorbeeld dat de aanleiding is van de ontwikkeling van het slimme incontinentiemateriaal Abena Nova. Door meer inzicht in het juiste moment van verschonen, kan de zorg voor cliënten beter worden gepland én ontstaat er ruimte voor persoonsgebonden zorg.
Binnen de traditionele continentiezorg is het moment van verschonen bepalen vaak een kwestie van gissen, waardoor vaste verschoonrondes onderdeel zijn geworden van de routine. Dat is zonde, want het juiste moment van verschonen bepalen is ontzettend belangrijk, voor cliënt én voor de medewerker. Te vroeg óf te laat verschonen zorgt voor het verstoren van de rust van de cliënt, onnodige fysieke belasting, verspilling van kostbare tijd en materialen, en het kan leiden tot lekkages en huidirritaties.
Met Abena Nova is het juiste verschoningsmoment bepalen niet langer giswerk. Het bewezen effectieve slimme incontinentiemateriaal is zodoende een ware werkdrukverlichter voor zorgmedewerkers. Verschonen gebeurt alleen wanneer dat écht nodig is. Dit scheelt fysieke belasting van cliënt en medewerker en komt de kwaliteit van zorg ten goede.
Het is belangrijk om te kijken naar de manieren waarop Abena Nova de werkdruk van medewerkers kan verlagen en hoe de kwaliteit van leven voor cliënten wordt verhoogd. Eén van onze klanten vertelt hierover: “In de tussentijd kan je een wandeling maken met je cliënt, of andere dingen waar anders geen tijd voor is. Of je laat een cliënt lekker ongestoord aan de gang gaan bij de dagbesteding, zonder dat je tijd kwijt bent aan de vaste verdroogrondes – die lang niet altijd nodig blijken te zijn.”
Ook voor de nachtdienst maakt de inzet van Abena Nova een groot verschil. Een van onze klanten vertelt: “De grootste winst voor ons was de nachtdienst. Vroeger maakten we mensen wakker voor de verschoning, maar tegenwoordig hoeft dat niet meer. Nu kijken we naar de meldingen en maken we alleen iemand wakker als dat echt nodig is. Dat levert zoveel op.”
Abena Nova is slim incontinentiemateriaal ontwikkeld door en bewezen in de praktijk. Honderden zorgprofessionals hebben het slimme incontinentiemateriaal uitvoerig getest en weten inmiddels dat werken met Abena Nova betere zorg voor de cliënt oplevert.
Met slim incontinentiemateriaal krijg je als zorgprofessional grip op het juiste verschoningsmoment. Daarmee heb je niet alleen grip op de kwaliteit van zorg aan cliënten, maar ook meer grip op tijd én kosten. Neem dat natte bed of die rode huid. Abena Nova is een slim hulpmiddel waarmee jij de juiste zorg en aandacht kan geven op het juiste moment.
Samen werken met Abena Nova betekent samen werken aan grip op goede zorg. Grip op kwaliteit van zorg, vermindering van de werkdruk voor zorgverleners en een afname van kosten.
Abena Nova is inmiddels getest en geïmplementeerd in vele zorginstellingen. Het resultaat? Grip op natte bedden, een rode huid, fysieke belasting, een betere nachtrust. Alles voor een betere kwaliteit van leven én het bieden van zorg. En dat is bewezen. In een onafhankelijke proef geïnitieerd door het ministerie van VWS werden de resultaten van Abena Nova bij de inzet van twaalf cliënten gemeten.
Onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau Significant rapporteerde de resultaten in een uitgebreid eindverslag. Hieronder de opvallendste resultaten en een link naar het volledige rapport.
Niet meer het ongemak van een koud en nat bed. Ook rapporteerden zorgverleners minder schaamte en onrust bij cliënten.
Het gemiddelde aantal verschoningen ging van 3,5 omlaag naar 2,4 per cliënt per dag; een afname van 30%.
Minder fysieke belasting en minder werk aan het verschonen van kleding en beddengoed.
Gedurende de proef met het nieuwe incontinentiemateriaal nam het aantal gevallen van natte bedden met 76% af.
Bij de deelnemende cliënten werd 28% tijdsbesparing op continentiezorg gemeten (1.609 uur).
Bij de 12 cliënten die deelnamen is een besparing van €46.000 (20%) op jaarbasis gerealiseerd.
Bron: Eindverslag ‘Implementatie slim incontinentiemateriaal bij Evean Oostergouw’.
Ervaringen met ABENA Nova van beleidsmakers, managers en zorgverleners in de praktijk. Aangevuld met o.a. ervaring van een cliënt. Download het eBook ‘De impact van slim incontinentiemateriaal’.
Het uitvinden van slimme technologie is één, maar ermee leren werken is iets anders. Bij Abena staan we met beide voeten in de praktijk. En dat is ook hoe we Abena Nova, het slimme incontinentiemateriaal hebben ontwikkeld. Samen met zorgprofessionals. Technologie moet het mensenwerk ondersteunen en niet andersom. Begrijpelijke taal en met menselijke aandacht, dat is het uitgangspunt van Abena Nova. En die aandacht geven onze Nova specialisten graag aan jou. We nemen verantwoordelijkheid in het hele proces: van verkenning en opstarten met Abena Nova tijdens een pilot, het creëren van draagvlak in het team tot en met nauw contact tijdens de opschaling en implementatie van het slimme incontinentiemateriaal op de afdeling. Werken met Abena Nova is samen werken aan betere zorg.
Abena Nova is bewezen effectief. Klinkt leuk, nietwaar? Maar wat betekent het voor jou als zorgprofessional? We spraken verzorgenden en verpleegkundigen die met Abena Nova werken over de voordelen van het werken met slim incontinentiemateriaal:
Abena Nova is het eerste slimme incontinentiemateriaal voor de dagelijkse praktijk. Bewezen effectief. Wil jij weten of jouw organisatie klaar is om Nova in te zetten? Wil je weten wat ervoor nodig is om samen de kwaliteit van continentiezorg naar een hoger plan te tillen? Of heb je een andere vraag over Nova? Vul dan onderstaande gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Uiteraard kan je ook telefonisch contact met ons opnemen via 0485 58 11 29 of stuur een email naar instellingen@abena.nl
hartelijk dank voor de inzending
We hadden problemen tijdens het maken van verbinding met de server of het ontvangen van gegevens van de server. Wacht een paar seconden en probeer het opnieuw.
Als het probleem zich blijft voordoen, controleert u uw internetverbinding. Als alle andere sites open boete, neem dan contact op met de beheerder van deze website met de volgende informatie.
TextStatus:undefined
HTTP-fout:undefined
Er is een fout opgetreden.
Kom je er niet helemaal uit met de keuze van een product, heb je vragen of wil je meer informatie? Neem dan contact met ons op.