Het juiste incontinentiemateriaal draagt bij aan het welzijn van cliënten. Maar hoe verkrijg je het juiste materiaal? En wat moet er gebeuren om het incontinentiemateriaal vergoed te krijgen vanuit de basisverzekering?
Voor het verkrijgen van vergoeding geldt onderstaand stappenplan.
Bij elke stap kun je doorklikken voor meer informatie. Heb je nog vragen? Neem dan gerust contact op met het Abena Adviesteam (0485 – 58 11 50).
Wat: de klachten melden en laten onderzoeken
Door wie: de (huis)arts van de cliënt
Waarom: om een verwijzing te krijgen naar een gespecialiseerd zorgverlener
Wat: gesprek over de persoonlijke situatie
Door wie: gespecialiseerd zorgverlener (bv. praktijkondersteuner huisarts of continentieverpleegkundige)
Waarom: het voorschrift zorgt ervoor dat de producten van de cliënt vergoed worden via de zorgverzekering
Wat: voorlichting en advies over verschillende soorten incontinentiemateriaal
Door wie: gespecialiseerd zorgverlener (dezelfde als in stap 2)
Waarom: om ervoor te zorgen dat de cliënt een product krijgt voorgeschreven dat bij de situatie van de cliënt past
Wat: het incontinentiemateriaal uitproberen
Door wie: op abena.nl/proefpakket of via het Abena Adviesteam 0485 58 11 50
Waarom: zodat de cliënt kan ervaren of het product past
Wat: incontinentiemateriaal bestellen voor dagelijks gebruik
Door wie: bij een medisch speciaalzaak of apotheek die ervoor zorgt dat de producten vergoed worden
Waarom: zodat jij of je cliënt gemakkelijk materiaal kan bestellen
Wil je een cliënt informeren over de vergoeding en verkrijgbaarheid van incontinentiemateriaal? Download de inforgraphic hiernaast en geef ‘m mee. Handig als voorbereiding bij een gesprek met een incontinentieverpleegkundige of huisarts.
Kom je er niet helemaal uit met de keuze van een product, heb je vragen of wil je meer informatie? Neem dan contact met ons op.