Bij Eilandzorg wordt slimme inco onderdeel van het zorgplan

Het gaat over het totale continentiebeleid

André Walhout – innovatieadviseur Eilandzorg over:

Invoeren van zorgvernieuwingen

Innovatieadviseur André Walhout begeleidt verschillende Zeeuwse zorginstellingen bij het invoeren van zorgvernieuwingen. Bij Eilandzorg in Zierikzee is hij onder meer verantwoordelijk voor de implementatie van ABENA Nova. Na een wat stroeve start boekt Eilandzorg goede resultaten met slimme inco. Concreet: een betere huidconditie bij cliënten. Een betere nachtrust. Én meer aandacht voor continentiebeleid in het algemeen.  

De belangrijkste resultaten in het kort

Voor de organistie

“Maatwerk in continentiezorg, een hogere medewerkerstevredenheid en we verwachten er op termijn ook rendement uit te kunnen halen.” 

Voor de zorgteams

“Meer werkplezier en de kans om cliënten betere zorg te bieden.”

Voor cliënten

“Betere huidconditie, betere nachtrust.”

Wat was het geheim? “Een lange adem”, lacht André. “Het project was voor mijn tijd ingezet, maar het lag even stil. De ambassadeurs hadden geen aansturing en voelden zich een beetje verloren. Daar hebben we nieuwe energie ingestopt en samen zijn we tot mooie resultaten gekomen.” 

Achtervang voor ambassadeurs

“De ambassadeurs in hun kracht zetten, dat is de sleutel geweest”, vervolgt hij. “Zij moeten voelen dat er voor hen ook een soort achtervang is. Dat ze met hun vragen ergens terecht kunnen. En dat er op een ander niveau in de organisatie iemand is die afspraken helder maakt en mensen aanspreekt op het naleven daarvan. Collega’s aanspreken op gedrag is best moeilijk. Dat moet bij een teamleider liggen. Als projectleider coördineer ik dat.” 

Successen vieren

Hij benadrukt ook het belang van het delen en vieren van successen. “Als collega’s zien dat het goed gaat met een cliënt, dat iemands huidconditie verbetert, dat iemand ‘s nachts veel beter slaapt, dan gebeurt er iets in de bolletjes. De mindset wordt anders.” 

 

“Daarom zeg ik tegen ambassadeurs: deel dat met collega’s. Zet het op SharePoint. Breng zo’n succes in tijdens het teamoverleg. Want collega’s kennen die cliënten allemaal.” 

"De focus ligt zó op cliëntzorg. Daar kun je de sleutel voor verandering vinden."
André Walhout
Innovatieadviseur bij Eilandzorg

Het is iets dat we bij meer zorginstellingen zien. Dat de mindset van medewerkers verandert op het moment dat ze zien wat het doet met een cliënt. “Dat is het echt”, beaamt André. “Hun focus ligt zó op cliëntzorg. Daar kun je dus ook de sleutel voor verandering vinden.”   

Vernieuwd ABENA Nova eBook

Ervaringen met ABENA Nova van beleidsmakers, managers en zorgverleners in de praktijk. Aangevuld met o.a. ervaring van een cliënt. Download het eBook ‘De impact van slim incontinentiemateriaal’.

Goed uitleggen als taak van de teamleider

In de communicatie is het belangrijk om er rekening mee te houden dat niet alle resultaten voor iedereen in het team even zichtbaar zijn, zegt André. “Bijvoorbeeld als de ochtenddienst zich afvraagt waarom er ’s nachts niet is verschoond. Het is de taak van de teamleider om dat goed uit te leggen. Dat je op die manier iemand ’s nachts kunt laten doorslapen en het voor die persoon fijner is om ’s ochtends te worden verschoond, als iemand toch al de ADL-zorg krijgt.” 

6 tips van André voor collega-projectleiders

Die met slimme inco (of andere zorginnovaties) aan de slag willen

  1. Herhalen, herhalen, herhalen

“Laat ambassadeurs het bij elk teamoverleg op tafel leggen. Letterlijk. Leg die clip en het nieuwe incomateriaal op tafel.” 

 

  1. Vergeet de flexwerkers niet

“Geef ook flexmedewerkers goede instructies mee. En ik vind dat je ook van de uitlenende organisatie mag verwachten dat ze aandacht besteden aan voldoende kennis van hun medewerkers.” 

 

  1. Deel resultaten en vier successen 

“Als collega’s zien dat het goed gaat met een cliënt, dat iemands huidconditie verbetert, dat iemand ‘s nachts veel beter slaapt, deel dat dan met de ander collega’s.” 

 

  1. Communiceer via alle mogelijke kanalen

“Ik zie het teamoverleg als de belangrijkste plek. Maar zet het ook op intranet. Neem het op in het zorgplan. Het is én-én-én.”  

 

  1. Kijk wat ambassadeurs nodig hebben

“Daarvoor ben ik samen met ABENA een plan aan het maken. Hoe gaan we trainen? Waar gaan we op trainen? Hoe blijven we ambassadeurs voeden met informatie?” 

 

  1. Spreek je waardering uit voor ambassadeurs

“Ambassadeurs steken hun nek uit. Laat ze elke dag merken hoe hun inzet gewaardeerd wordt en hoe belangrijk ze zijn binnen de organisatie.” 

Business case

Na een evaluatie van de resultaten besloot Eilandzorg onlangs om ABENA Nova verder uit te rollen in de organisatie. Wat gaf de doorslag? “Een combinatie van de business case enerzijds en de ervaringen van de ambassadeurs anderzijds.”  

 

Over de business case: “Die gaat natuurlijk over de kosten. Wat heb je aan uitgaven voor het product? En wat bespaar je aan kosten? Aan waskosten bijvoorbeeld. Maar ook: wat levert het op in cliënttevredenheid? Wat levert het op in efficiency? In verlaging van de werkdruk, dat woog ook heel sterk mee.” 

 

“Uiteindelijk gaan we ermee door vanwege de cliënttevredenheid en medewerkerstevredenheid. We zien dat er in onze processen nog dingen anders moeten om er ook werkelijk rendement uit te halen. Maar we zien en geloven dat die potentie er ook in zit.” 

 

Aandacht voor het totale continentiebeleid

Het is de bedoeling dat slimme inco een vast onderdeel van het zorgplan wordt, vertelt André. “Dat gaat eigenlijk over het totale continentiebeleid. Daar willen we meer aandacht aan besteden. Welk materiaal bied je aan; aan welke cliënt op welk moment? Maar ook: welke middelen kunnen we inzetten om iemands continentie zo lang mogelijk in stand te houden?” 

 

“Nova is daar een onderdeel van. Door het uitlezen van de monitor kun je goed zien of een product passend is. Zit er veel ruimte in de verzadiging? Dan kunnen we een lichter product inzetten. Dat soort dingen willen we beter in beeld krijgen.” 

"Het gaat om het werkplezier. Doordat je efficiënter werkt, voel je minder druk en ervaar je meer werkplezier."

Meenemen in de opleiding

Bij buitenstaanders leeft nog wel eens het idee dat slimme inco vooral wordt ingezet uit het oogpunt van efficiency, merkt André. “Zo van: ‘Is er dan geen tijd meer om mensen te verschonen?’ Zelfs binnen de zorg hoor ik dat geluid. Dat moeten we weerspreken door te zeggen dat we hierdoor juist een betere kwaliteit van zorg krijgen. Door dat te laten zien.” 

“Ik pleit ervoor dat dit in de opleiding meegenomen wordt. De nieuwe instroom heeft misschien van Nova gehoord, maar het zit nog niet standaard in de mbo-opleidingen. Ik zou heel graag willen dat zij zien dat de inzet van slimme materialen ook echt kwaliteit van zorg oplevert.”  

andre walhout - innovatieadviseur Eilandzorg | ABENA Nova

Om af te sluiten nog één boodschap van André: kijk verder dan de business case. “Die betere nachtrust, dát is de plus. De betere huidconditie is de plus. En ja, de efficiency is zeker ook een plus. Maar efficiency is niet het woord dat je moet gebruiken. Het gaat om het werkplezier. Doordat je efficiënter werkt, voel je minder druk en ervaar je meer werkplezier. Zet dat werkplezier voorop. Het maakt je werk leuker en je cliënt wordt er beter van.’ 

Meer weten over Abena Nova?

Alle ervaringen met ABENA Nova