Home » De merkbare effecten van de slimme drinkbeker Aquatime
Bij zorginstelling Prisma aan de Rutselboslaan in Oosterhout wordt de slimme drinkbeker Aquatime ingezet als hulpmiddel om de zorg voor cliënten te verbeteren. Eén van de cliënten maakt gebruik van de slimme drinkbeker Aquatime, naar tevredenheid van de zorgverleners. We spraken Verpleegkundige en begeleider niveau 4 Esme en Begeleider niveau 5 Humphrey over de invloed van Aquatime, die wordt gebruikt bij een cliënt wiens vochtinnameregistratie van groot belang is.
Humphrey D’hondt legt uit waarom deze technologie van waarde is voor de cliënt: “Deze cliënt is niet in staat om zelfstandig te wonen. Zij heeft hulp nodig bij allerlei praktische zaken, zoals medicatie, eten en persoonlijke verzorging. Ook het bewaken van een gezond dag- en nachtritme hoort daarbij.” Een extra uitdaging is dat de cliënt meerdere medische beperkingen heeft.
“Ze moet echt voldoende drinken. Dat is gewoon een must voor haar,” benadrukt Humphrey. Voorheen hielden zorgverleners het vochtinnamepatroon handmatig bij op papier, maar dit bleek niet altijd betrouwbaar. Daarnaast was dit voor de cliënt niet prettig. Ze raakte door de mate van controleren het gevoel van zelfstandigheid soms kwijt.
Esme onderstreept de medische noodzaak van voldoende vochtinname: “Ze pakt zelf geen drinken omdat ze dorst heeft. Bovendien gebruikt ze lithium als medicatie, wat belastend is voor de nieren. Het is dus essentieel dat ze goed drinkt.”
De introductie van de slimme drinkbeker Aquatime bracht aanvankelijk enige onzekerheid met zich mee binnen het zorgteam. “Het voelde ineens heel technologisch en ingewikkelder dan simpelweg een streepje zetten op papier,” zegt Esme.
Toch werd het gebruik van de slimme drinkbeker snel omarmd. Esme nam de leiding in de nieuwe werkwijze: “Ik heb een handleiding gemaakt en uitlegvideo’s opgehangen op kantoor. Daarna ging het best goed en hielpen collega’s elkaar.”
De cliënt accepteerde de drinkbeker direct. Esme vertelt: “Wij hoefden haar niet meer dagelijks, keer-op-keer te vragen of ze had gedronken, wat voor zowel haar als ons een grote verbetering was.”
Echter, het geluidsignaal van de beker bleek een struikelblok. “In het begin hadden we het geluid niet aan, maar later hebben we het aangezet. Op een gegeven moment gaf de cliënt aan dat ze het geluid storend vond. Ze schaamde zich ervoor, vooral tijdens koffiemomenten,” legt Esme uit.
Dit leidde ertoe dat zorgverleners het signaal uitschakelden en de cliënt op een subtielere manier herinneren aan het drinken.
De slimme drinkbeker Aquatime helpt zorgverleners om de vochtinname van cliënten te monitoren. Ook stimuleert Aquatime cliënten om meer te drinken.
De slimme drinkbeker heeft niet alleen de vochtinname verbeterd, maar ook de interactie tussen zorgverlener en cliënt positief beïnvloed. “Dankzij de beker kun je beter contact maken met de cliënt. Het gesprek gaat niet steeds over het drinkgedrag, maar over haar als persoon,” zegt Humphrey.
Esme voegt toe: “Voorheen wist ze dat als wij binnenkwamen, ze moest drinken. Dat zorgde voor stress. Nu helpt de beker om dat los te laten en geeft het ons als zorgverleners meer tijd om persoonlijke aandacht aan haar te besteden.”
Het inzetten van de slimme drinkbeker is een mooie ervaring. “Samenwerken is makkelijker geworden. De beker doet zijn werk, al blijven we het drinkgedrag stimuleren,” concludeert Humphrey. Voor ons is het grootste voordeel de extra aandacht die we kunnen vrijmaken voor de cliënt. Esme vult aan: “Voorheen schreven we simpelweg op of ze had gedronken, maar met deze technologie hebben we nu nauwkeuriger inzicht.”
Het project bij Prisma is begonnen bij Luuk van den Elshout, Adviseur Zorgtechnologie. Samen met twee praktijkverpleegkundigen heeft hij het project in de organisatie uitgerold.
Ook hebben ze de praktijkervaringen onderzocht om te beoordelen hoe de technologie bijdraagt aan de zorg. Dit beoordelen ze op basis van de pijlers: verbetering in kwaliteit van leven voor de cliënt, voor de zorgprofessional ter verbetering van zorg bieden en voor de organisatie vanuit arbeidsbesparing.
Vanuit innovatie en de praktijkverpleegkundige van Prisma is de wens uitgesproken om te onderzoeken of de slimme drinkbeker een geschikt hulpmiddel is om in te zetten bij specifieke cliëntgroepen. Tijdens het project hadden de praktijkverpleegkundigen direct contact met de locaties die de drinkbeker testten en hielpen hen met uitleg.
De resultaten na de evaluatie geven weer hoe Aquatime bij Prisma bijdraagt aan de kwaliteit van zorg:
“Als ik kijk naar de bevindingen en ervaringen, zie ik dat achtergrondkennis kan bijdragen aan de implementatie. Bij Aquatime betekent het dat medewerkers weten en begrijpen welke technische handelingen ze kunnen verrichten als het gaat over de set-up van de beker. Of wat te doen bij storingen, die kunnen voorkomen.” Vertelt Luuk.
Het is belangrijk om contact te houden met de betrokkenen en hen te betrekken. Anderzijds is eigenaarschap bij veel zorgtechnologieën een bekend thema, dat geldt ook voor de slimme drinkbeker. Luuk geeft advies: “Het is wenselijk dat er altijd collega’s zijn die zich verantwoordelijk voelen voor de structurele inzet van de slimme drinkbeker.”
Met die twee voorwaarden kan je vertrouwen op positieve effecten van een technologische zorgoplossing. Dat blijkt uit voordelen voor de cliënt, tijdsbesparing bij de zorgprofessionals en zelfs een algemeen aandachtspunt is aangewakkerd bij de teams.
Op dit moment kijken Luuk en de praktijkverpleegkundigen in overleg naar de inzet van Aquatime. Het doel is om te kijken naar specifieke cliëntengroepen waar de inzet kan bijdragen. Dan krijgt de praktijkverpleegkundige de rol om het in te zetten waar mogelijk of nodig, een slimme manier om de oplossing gericht in te zetten.
Lees meer over Aquatime of ga in gesprek over jouw organisatie en de inzet van de Slimme drinkbeker.
Kom je er niet helemaal uit met de keuze van een product, heb je vragen of wil je meer informatie? Neem dan contact met ons op.