Home » Krapte in de zorg vraagt om creativiteit - visierapport KPMG
In deze blog geven we een samenvatting van het visierapport van KPMG: “Wie doet het met wie”. De Nederlandse gezondheidszorg staat voor grote uitdagingen als personeelstekorten en vergrijzing. Als we in de toekomst grip willen houden op de kwaliteit, tijd en kosten van de zorg, zijn er aanpassingen nodig in het zorglandschap. KPMG beschrijft in het rapport hun toekomstvisie voor het zorglandschap.
De druk op de Nederlandse gezondheidszorg is groot. COVID-19 heeft ons wat dat betreft keihard met de neus op de feiten gedrukt. Hoewel je dit een uitzonderlijke situatie kunt noemen, geeft het wel inzicht in wat ons mogelijk te wachten staat door de toenemende zorgvraag en de huidige inrichting van het zorglandschap. Vanuit verschillende hoeken worden hiervoor ideeën gelanceerd. Zo ook door KPMG die in 2020 het rapport ‘Wie doet het met wie – Krapte vraagt creativiteit’ publiceerde. Een visie waarin belangrijke hervormingspunten aan bod komen. In deze blog vatten we het rapport van KPMG
We vinden het belangrijk om na te denken over hoe toekomst eruit kan zien. Het helpt bij het bepalen van de rol van je organisatie in het leveren van grip op goede zorg in de toekomst. Daarom stelden we onszelf de vraag: Hoe moeten wij als zorgleverancier meebewegen, als het zorglandschap geschetst door KPMG werkelijkheid wordt? Je leest het antwoord in deze blog.
In het rapport schetst KPMG een businesscase waaruit blijkt dat een vergaande transformatie van het zorglandschap ervoor kan zorgen dat de zorgkosten niet significant stijgen (+24%), maar juist afnemen (-14%). Daarvoor, zeggen zij, zijn (o.a.) drie radicale veranderingen nodig binnen het zorglandschap: zorg centraliseren in de wijk, focus op preventie en behandeling op basis van hulpvraag. In deze blog vatten we de toekomstvisie die KPMG schetst samen.
De verandering die KPMG beschrijft, is dat alle zorg in de wijk wordt geregeld, tenzij dit niet mogelijk is doordat hoogspecialistische kennis en/of dure faciliteiten nodig zijn. Sociale en technologische innovatie helpen om de zorg bij burgers thuis en/of in de wijk te organiseren. De coördinatie is in handen van lokale, integrale zorgcentra. Deze centra kijken naar het geheel van wonen, welzijn en zorg. Speciale ‘wijkmanagers’ fungeren als spin in het web.
Het creëren van gezonde wijken is essentieel in de transformatie van het zorglandschap. Een stabiele woon-, werk- en sociale situatie, kan de huidige zorgvraag verminderen. Data-analyses kunnen de problematiek in wijken inzichtelijk maken en de basis vormen voor preventieve programma’s. KPMG pleit ervoor deze programma’s breed en geïntegreerd in de wijk uit te zetten. Dit betekent dat niet alleen zorgorganisaties betrokken worden, maar bijvoorbeeld ook de lokale supermarkt of school. Zij kunnen een rol spelen in het vroeg signaleren van problematiek en het stimuleren van gezonde keuzes.
Als iemand, ondanks alle preventieve maatregelen, toch ziek wordt of een andere hulpvraag heeft, dan kan laagdrempelig aangeklopt worden bij de (digitale) voordeur in de wijk. Technologie helpt bij het verkrijgen van de gewenste informatie en/of triage naar een geschikte hulpverlener. Daarbij kijkt men breder dan alleen naar gezondheid; wonen, werk en sociale problematiek worden ook meegenomen in de beoordeling. Achter de voordeur staat een breed multidisciplinair team klaar. Bij enkelvoudige vragen vindt doorverwijzing naar de juiste hulpverlener plaats. Bij complexere vragen wordt een multidisciplinair team ingezet voor de juiste integrale diagnostiek en het opzetten van een behandelplan. De vraag en behoefte van de patiënt vormen hierbij het uitgangspunt.
Afbeelding: Settings in het zorglandschap zoals beschreven in de toekomstvisie van KMPG – Bron: KPMG
De transitie naar het toekomstig zorglandschap is alleen niet gemakkelijk. Bestaande structuren op het gebied van organisatiecultuur, financiering en contractering, regie en mandaat vertragen het proces. Maar, zo wordt in het rapport gesteld, het is mogelijk die belemmerende factoren om te buigen tot versnellers.
KPMG sluit het rapport af met een belangrijke oproep: aanbieders op het gebied van zorg, welzijn en wonen, gemeenten, verzekeraars, ministeries, branchepartijen en de overheid als geheel moeten de handen ineenslaan. Alleen samen kunnen we de transitie maken.
Kom je er niet helemaal uit met de keuze van een product, heb je vragen of wil je meer informatie? Neem dan contact met ons op.