Innoveren is cruciaal om de kwaliteit van zorg op de lange termijn overeind te houden. Lees in dit interview met Jan-Kees van Wijnen van tanteLouise hoe zij dit aanpakken en borgen in hun organisatie.
Eén van de strategische doelstellingen van tanteLouise is toonaangevend te zijn in innovatie. “Door de krapte op de arbeidsmarkt wordt de druk op de zorg alleen maar groter”, legt lid Raad van Bestuur Jan-Kees van Wijnen uit. “We hebben de diepe overtuiging dat innoveren cruciaal is om de kwaliteit van zorg op de lange termijn overeind te houden.”
“Toen ik bij tanteLouise begon, werden de voorbereidingen getroffen voor een nieuw verpleeghuis. We zagen dat de mensen in dit verpleeghuis achter een gesloten deur zaten. Ze waren vaak onrustig en verdrietig en vertoonden onbegrepen gedrag. Ook werden ze snel minder mobiel en instabiel door hun beperkte bewegingsvrijheid. Ze vielen met regelmaat, braken soms hun heup en werden incontinent. Veel ellende dus. We stelden ons tot doel op deze locatie de kwaliteit van leven voor mensen met dementie spectaculair te verbeteren, door ze de vrijheid terug te geven. We dachten: ‘Waarom halen we het codeslot niet van de deuren, zodat mensen weer vrij kunnen bewegen?’. Vanuit deze gedachte hebben we een visie geformuleerd dat we de mensen enerzijds hun vrijheid terug wilden geven en anderzijds een omgeving wilden creëren waar geen discussie plaatsvindt. Dat heeft uiteraard veel meer voeten in de aarde dan enkel het codeslot van de deur halen. Innovaties hebben ons geholpen die visie te realiseren. ”
“We hebben alle bewoners een slim polsbandje omgedaan dat ervoor zorgt dat de deur van hun kamer automatisch opengaat als ze binnen een straal van drie meter zijn. Alle andere deuren blijven gesloten. Ook is het polsbandje zodanig geprogrammeerd dat de lift stopt op de etage waar iemand woont, ongeacht het knopje dat ingedrukt wordt. Een elegante oplossing dus om ervoor te zorgen dat bewoners nooit op de verkeerde plek terechtkomen.”
“Bewoners dragen een GPS bij zich en zijn dus altijd traceerbaar. We hebben een groep van 25 buurtvrijwilligers geformeerd die ons helpen. Mocht een bewoner langer dan een bepaalde tijd buiten zijn, dan sturen we een foto-sms naar deze groep met een GPS-locatie. Een van de vrijwilligers gaat poolshoogte nemen en begeleidt de bewoner weer naar huis. Ook zijn alle winkeliers in de omgeving ingelicht over onze manier van werken. Is een bewoner bij de supermarkt de portemonnee vergeten, dan gaat de kassière niet in discussie, maar laat iemand met z’n boodschappen naar huis gaan en stuurt ons de rekening. Wij handelen dat dan af met de mantelzorgers. We hebben ook een bewoner die iedere dag een zak konijnenvoer haalt bij de dierenwinkel. Aan het eind van de middag brengt een van onze medewerkers de zak voer weer terug.”
“Dit dagelijkse ritueel zorgt ervoor dat meneer in beweging blijft. Hij heeft iedere dag een gezellig praatje in de dierenwinkel, gaat met een tevreden gevoel naar huis en heeft ook nog een frisse neus gehaald. Het belang hiervan moeten we niet onderschatten. Pas na viereneenhalf jaar hadden we op deze locatie de eerste rolstoel nodig en het gebruik van psychofarmaca is met 90% afgebouwd. Door mensen niet te frustreren en de vrijheid te geven, zie je spectaculaire verbeteringen.”
“Iedere innovatie heeft een technologisch en een sociaal aspect. Een medewerker die voorheen zei als een bewoner opstond van tafel om naar buiten te gaan: ‘Blijft u maar even zitten mevrouw’, moeten nu zeggen: ‘Het is prima dat u naar buiten gaat, maar doe een jas aan want het is fris’. Dat is heel anders. Om de juiste mensen op de juiste plek te krijgen, hebben we in 2014 iedereen opnieuw laten solliciteren. We hebben de nieuwe locatie nagebootst en mensen in specifieke situaties gebracht. Door hun manier van handelen en reageren, konden we zien of onze visie en manier van werken bij hen pasten.”
Maar de training is niet zaligmakend. Infectiepreventie is een belangrijk onderwerp bij Vanboeijen en het niveau houd je niet enkel op peil door een training te geven. Het is een middel en een onderdeel van een groter project. Daarom is er een projectgroep voor infectiepreventie en werkt Vanboeijen met kwaliteitsverpleegkundigen en aandachtsvelders. Zo wordt er blijvend aandacht besteed aan infectiepreventie en krijg je inzicht in hoe goed het ervoor staat met de infectiepreventie. Zorg dus dat infectiepreventie een breed gedragen onderwerp is binnen de organisatie en pak het constructief op.
“Als er geen slim incontinentiemateriaal wordt gebruikt, ligt een oudere in een verpleeghuis gemiddeld drie keer per week in een nat bed. Dat is mensonterend. En hoe denk je dat het is als er een paar keer per dag in je broek wordt gekeken of je nat bent? Daarnaast kunnen er wondjes ontstaan door het te lang dragen van nat incontinentiemateriaal. Als zorgverlener vind je het niet leuk om een cliënt aan te treffen die verdrietig is omdat hij/zij natte kleding heeft. Je vindt het ook niet leuk om een nat bed te verschonen. En je wilt niet onnodig tijd kwijt zijn met wondzorg. Als je dan ook nog uitlegt dat je door het gebruik ervan onbegrepen gedrag deels kunt voorkomen, dan is bijna iedereen om.”
“Onafhankelijk onderzoek van Vilans toont aan dat slim incontinentiemateriaal een half uur zorg per cliënt per dag bespaart. Daarnaast betekent minder onrust en onbegrepen gedrag dat onze cliënten het beter naar hun zin hebben en dat maakt ook dat hun naasten tevredener zijn. Voor onze medewerkers is dat veel prettiger werken. Dat merken we aan onze verzuimcijfers, die lager liggen dan gemiddeld, en de lage uitstroom van medewerkers. We zijn ervan overtuigd dat dit mede het resultaat is van onze innovatieve manier van werken.”
“Iedere innovatie richten we als proces in volgens de Plan-Do-Check-Act-cyclus. De Plan-fase draait om inspiratie. Daarvoor hebben we onze innovatieadviseurs, drie enthousiaste bestuursleden en een extern netwerk dat we kunnen raadplegen. Een innovatie is voor ons pas interessant als het aan drie criteria voldoet. Het moet de kwaliteit van zorg of leven verbeteren, het moet arbeidstijdbesparend zijn en het moet de zorgkosten reduceren. In de Do-fase staan onze projectleiders centraal, want zij gaan dan een pilot of een opschaling implementeren. De Check-fase omvat het auditen van de innovaties. We kijken dan bijvoorbeeld of bij iedere nieuwe cliënt de afweging is gemaakt slim incontinentiemateriaal in te zetten. Of het materiaal op de juiste manier wordt gebruikt en of er op tijd wordt verschoond. Deze resultaten en die van het onderzoek dat we doen met Vilans en universiteiten, geeft ons informatie of een innovatie aantoonbare meerwaarde heeft. Dit wordt tijdens de Act-fase besproken in de innovatiestuurgroep. Deze groep, waarin de organisatie breed is vertegenwoordigd, bepaalt welke kant we als organisatie opgaan en zo blijven we continu hetzelfde cirkeltje maken.”
“Als wij als enige een innovatie doorvoeren, is het een druppel op een gloeiende plaat. Doen we het samen, dan kunnen we de kwaliteit van de ouderenzorg overeind houden. Daarom houden we niets voor onszelf, maar delen we onze ervaringen, bijvoorbeeld via het platform ‘Anders werken in de zorg’. We hebben factsheets gemaakt over de implementatiefase. We organiseren inspiratiesessies voor management en werkplaatsen voor medewerkers. We stoppen er veel tijd in, omdat we vinden dat we als zorgorganisatie een maatschappelijke taak hebben, niet alleen in de regio, maar ook daarbuiten.”
Kom je er niet helemaal uit met de keuze van een product, heb je vragen of wil je meer informatie? Neem dan contact met ons op.