Saskia Timmermans van Zorggroep Tangenborgh vertelt hoe het slimme incontinentiemateriaal ‘Abena Nova’ zorgt voor kostenbesparing, betere nachtrust en vooral: meer comfort voor de bewoners.
Ze zagen Abena Nova op een beurs, gingen over tot een pilot en zijn inmiddels meer dan tevreden over de resultaten. Het is het ervaringsverhaal van Zorggroep Tangenborgh in een notendop. Het nieuwe incontinentiemateriaal zorgt hier voor kostenbesparing, betere nachtrust en vooral: meer comfort voor de bewoners. “Terwijl ons verplegend personeel tijd overhoudt voor een praatje en de kwaliteit van zorg omhoog gaat, ervaren onze bewoners meer kwaliteit van leven”, vertelt beleidsmedewerker Saskia Timmermans.
Zoals hun slogan luidt: komt tijd, komt zorg. “Als we kostbare tijd kunnen besparen en daarmee tegelijkertijd het leven van onze bewoners aangenamer kunnen maken, waarom zouden we dat dan niet doen?” Dit is wat Saskia dacht toen ze Abena Nova een paar jaar geleden spotte op een beurs. “Ik zit zelf niet in de directe zorg, maar houd me bezig met innovatie en zorgtechnologie. De resultaten die Abena elders geboekt had, verwonderden me. Hoe doen wij dit eigenlijk? Zou dit slim incontinentiemateriaal iets voor ons verpleeghuis kunnen zijn? Na de presentatie borrelden de vragen op.”
Toen Saskia intern vragen ging stellen, waren de Raad van Bestuur, een teamleider en een verpleegkundige direct enthousiast. Ze waren bij Tangenborgh op dat moment bezig met de vraag hoe ze de nachtrust van hun bewoners konden verbeteren. “Met name mensen met dementie hebben baat bij een ongestoorde nacht, terwijl we ze vaak moesten lastigvallen met verschoningen of wisselliggingen”, legt Saskia uit. “Het probleem van onnodig nachtelijk verschonen konden we ondervangen met dit nieuwe incontinentieproduct.” En dus nodigden ze Abena uit voor een gesprek.
Implementatierapport Abena Nova. Onderzoek en rapportage door een onafhankelijk onderzoeksbureau.
En dat verliep positief. “Zo positief, dat we tot een pilot over wilden gaan. Samen met Abena kozen we de meest geschikte locatie om Abena Nova te testen en gingen we in gesprek met de betreffende teams. Onze zorgorganisatie telt namelijk 11 zorglocaties, waarvan 2 een verpleeghuissetting hebben. We kozen voor locatie De Bleerinck in Emmen, om precies te zijn voor 20 mensen met dementie verspreid over 2 afdelingen. Eenmaal in gesprek met de verpleegkundigen en verzorgenden, waren de reacties in het begin wisselend. Moeten we dan anders gaan werken? Is het niet te duur, en hoe zit het met de privacy van onze bewoners?”
Er volgden bijeenkomsten met de bewuste afdelingen, waarin Abena uitlegde hoe het slimme incontinentiemateriaal werkt en hoe de pilot zou verlopen. “Ze vertelden dat het zorgpersoneel veel inspraak had in het wie/wat/waar en stap voor stap werd het draagvlak groter. Familieleden, de cliëntenraad, behandelaren; iedereen werd bij het traject betrokken. Aan de start ging Abena steeds persoonlijk met de betreffende verpleegkundige zitten om zorgvuldig te kijken voor welke bewoner Abena Nova geschikt zou zijn. Voor bewoners die bijvoorbeeld plukken aan het materiaal of continu in bed liggen heeft het product namelijk weinig toegevoegde waarde.”
“Al snel was zo’n 80% van de medewerkers enthousiast”, aldus Saskia. Dit kwam vooral doordat de positieve resultaten meteen te zien waren. “Paul van Abena liep de eerste 2 tot 3 weken mee in het team en gaf aanwijzingen. Binnen een aantal dagen werden patronen duidelijk en zagen we dat we inderdaad vaak onnodig verschoonden. We gingen bewoners op andere tijdstippen verschonen en meteen konden enkelen van hen de hele nacht door slapen! Met een beter humeur tot gevolg, kregen we terug vanuit de verpleegkundigen en verzorgenden.”
“Een ander voordeel dat we constateren, is dat we nu overdag een natuurlijk moment kunnen kiezen voor de verschoning. In plaats van ‘het is 3 uur, het moet weer’, hoeven we iemand nu niet bij zijn of haar activiteiten te storen. We zien immers dat het materiaal bijna verzadigd is en dat we ergens binnen nu en een uur moeten verschonen. Gaat iemand toevallig toch een eindje wandelen vanuit de huiskamer, dan lopen we mee en maken we een tussenstop bij zijn of haar appartement. Het minder abrupte verschonen zorgt voor minder weerstand.”
Ook de cijfers liegen er niet om. Ja, Abena Nova is duurder dan traditioneel incontinentiemateriaal. Maar door een efficiënter gebruik levert het uiteindelijk juist een kostenbesparing op. “Uit onze pilot is gebleken dat we na drie proefperiodes 31% minder verschoningen hadden”, vertelt Saskia. “Van gemiddeld 3 verschoningen per dag per bewoner zijn we naar 2 gegaan. En hoe minder natte bedden door het afnemende aantal lekkages, hoe minder kleding en beddengoed we moeten wassen en hoe lager de kosten.”
Onderzoek of Abena Nova ook in jouw zorginstelling kan bijdragen aan het verbeteren van de zorgkwaliteit, verlagen van kosten en besparen van tijd.
Dat de implementatie van Abena Nova geld oplevert, is voor Tangenborgh slechts één kant van de medaille. “De allergrootste winst vinden wij dat het comfort van bewoners wordt vergroot en de tijd die ons zorgpersoneel overhoudt en daarmee de extra tijd die beschikbaar is gekomen voor zorg en aandacht. Wij hebben er duidelijk voor gekozen de tijdbesparing niet teniet te doen door personeel te schrappen en zo nog meer kosten te besparen. Nee, we kiezen voor kwaliteit van zorg en daarmee het welzijn van onze bewoners. We hebben weer tijd voor aandacht Erg waardevol!”
Minder verschoningen, meer droge bedden, betere huidconditie en minder onrust. Dat vraagt natuurlijk om verdere implementatie. “We zijn momenteel volop bezig met opschalen naar andere afdelingen en locaties. Over een jaar gebruiken we het allemaal, verwacht ik. Ook onze wijkverpleegkundigen staan te trappelen, en dus zijn we samen met Abena stappen aan het zetten richting zorgverzekeraars over gebruik in wijkzorg naast de intramurele zorg. Als dit ons lukt, wat ik wel verwacht, gaat dit veel opleveren!”
Ook in deze opschaalfase biedt Abena scholing en instructie voor iedere medewerker. “Ze deden tijdens de pilot een nulmeting, tussentijdse evaluatie en eindmeting en lopen nog steeds op iedere nieuwe afdeling persoonlijk mee. Wat ook fijn is, is dat ze met de leverancier van onze alarmeringsapp in gesprek zijn over integratie van beide technologieën. In plaats van een aparte app voor zorgalarmering en verschoning, hebben we straks hopelijk één app voor twee doeleinden. Dat scheelt kosten, apparaten aan de muur én een hoop geswitch tussen apps.”
Al met al is Saskia best trots. Op iedereen die inmiddels vol enthousiasme zijn of haar steentje bijdraagt. “Het is gaaf om te zien dat ons voorstel van toen is opgepakt én dat Abena Nova werkt! De Raad van Bestuur is overtuigd, de medewerkers zijn enthousiast en het allerbelangrijkst: de bewoners zijn blij. Dat is toch waar we het uiteindelijk allemaal voor doen!”
Kom je er niet helemaal uit met de keuze van een product, heb je vragen of wil je meer informatie? Neem dan contact met ons op.