Opschaling ABENA Nova bij Zozijn

"Minder onrust, cliëntgerichte zorg en beter slapen."

Zozijn, een organisatie waar dagelijks gezorgd wordt voor mensen met een beperking, ging in 2022 voor het eerst aan de slag met het slimme incontinentiemateriaal ABENA Nova. Bij 28 cliënten met een ernstig meervoudige beperking is er op drie verschillende locaties binnen Zozijn getest met ABENA Nova. Waarom Zozijn besloten heeft de slimme inco breder in te zetten na de pilot, vertellen Linda en Thomas.

In de bovenstaande video vertelt innovatiemedewerker Linda Buiting dat de aanleiding voor de implementatie tweeledig was: Om zicht te krijgen op de incontinentiezorg en te kijken hoe we natte bedden konden verminderen. Maar ook om te kijken hoe we minder loze verschoningen konden krijgen, en daarmee het werk te verlichten van de medewerkers.” 

De successen en resultaten stemmen Linda vrolijk. Van collegas krijgt ze terug dat cliënten die ABENA Nova gebruiken minder onrustig zijn, bijvoorbeeld doordat er minder transfers zijn met tilliften. Omdat er minder natte bedden zijn, slapen cliënten ook beter. 

Afgestapt van standaard verschoonrondes

Van zorgverleners vraagt de inzet van ABENA Nova om een andere manier van werken. Begeleider Thomas Bosch, die ook aan het woord komt in de video, beaamt dit: “Eerder hadden we standaard verschoonrondes. Bijvoorbeeld na het middageten even iedereen langs om te verschonen.” 

 En nu? “Tegenwoordig merken we dat we echt kunnen verschonen wanneer mensen ook hebben geplast. Zo voorkomen wij dat mensen te lang in hun urine zitten.” Thomas is merkbaar enthousiast over de manier van werken.   

Slim incontinentiemateriaal

ABENA Nova verandert de manier waarop continentiezorg ingericht wordt op revolutionaire wijze. Het eerste slimme incontinentiemateriaal toegepast in de dagelijkse zorgpraktijk.

Vervolgstappen

Na de eerste testperiode waren veel positieve reacties, ABENA Nova bleef in gebruik dankzij de positieve ervaringen van zorgverleners en cliënten. Zoals Linda al benoemt in de video, is er merkbaar minder onrust. Het onnodig verschonen komt nauwelijks meer voor en zorgverleners kunnen dankzij een tijdige verschoning een nat bed voorkomen.  

In 2024 is besloten om de inzet van ABENA Nova uit te breiden. Zozijn nam na de positieve bevindingen het initiatief om een opschaling te organiseren. Linda vertelt: “Tot nu toe hebben we de slimme inco langzaam (op vraag) uitgerold. Voor de uitbreiding is een subsidieaanvraag voor de STOZ-subsidie uitgestuurd en toegekend gekregen. We willen steeds meer locaties laten kennismaken met de innovatieve, nieuwe manier van werken.

Zozijn en ABENA zorgden voor een uitlegvideo voor teams die nog niet bekend zijn met slim incontinentiemateriaal.  “Het is van belang om onze collega’s te kunnen informeren. Ook daarin trokken we gezamenlijk op zodat we locaties kunnen meenemen in het verhaal met een eigen video.”

We verwachten dat er zo’n 30 cliënten bij komen, die verspreid zijn over 12 locaties, die zorg krijgen dankzij de inzet van ABENA Nova. Daarbij draagt ABENA zorg voor de kennisoverdracht, zij verzorgen onder andere trainingen, zodat het kennismaken met slim incontinentiemateriaal soepel gaat. We kijken uit naar het vervolg van de opschaling, we weten wat het ons en de cliënten brengt.” sluit Linda af.  

Uit onze blog

Merkbare effecten van de inzet van de slimme drinkbeker Aquatime bij zorginstelling Prisma | ABENA Healthcare

De merkbare effecten van de slimme drinkbeker Aquatime

Merkbare effecten op cliëntniveau van de inzet van de slimme drinkbeker Aquatime bij zorginstelling Prisma
Lees meer

Uw hospice voorbereid op de NZa-verhoging

Verhoging NZa-tarieven voor ELV palliatieve terminale zorg biedt hospices meer financiële ondersteuning om stijgende kosten op te vangen en de kwaliteit van zorg te waarborgen. ...
Lees meer

Implementatie van zorginnovatie vergt stevige aanvliegroute

Een organisatie heeft pas baat bij het implementeren van de bewezen zorginnovatie als hier een grondig vooronderzoek en selectieprocedure aan voorafgaat.
Lees meer