De verbruikersmatrix

Nooit meer misgrijpen met de verbruikersmatrix

Abena streeft naar het creëren van Grip op Goede Zorg. Theo Onderstal, een van de zorgspecialisten van Abena, komt bij zorgorganisaties over de vloer gewapend met een breed arsenaal aan producten en diensten, om waar mogelijk de kwaliteit van zorg naar een hoger plan te tillen. In dit interview vertelt Theo hoe hij de verbruikersmatrix heeft ingezet om te zorgen dat een van onze klanten altijd voldoende voorraad heeft – en nooit meer mis hoeft te grijpen. 

Hoe kwam je erachter dat er wat te winnen viel rondom het bestelproces?

Theo: “Ik werd opgebeld met een vraag over voorraadbeheer, dus ik ben met de organisatie in gesprek gegaan. We kwamen erachter dat er regelmatig te weinig spullen waren en dat medewerkers misgrepen. Daarom heb ik voorgesteld om een van de hulpmiddelen die Abena aanbiedt, in te zetten: de verbruikersmatrix. Hiermee kom je nooit tekort, maar voorkom je ook dat je extreme voorraden gaat aanleggen op een afdeling.”

Theo Onderstal Productspecialist Abena Healthcare

Over Theo Onderstal

Voor Theo bij Abena aan de slag ging, werkte hij met veel plezier in de zorg. Hij deed onder andere ervaring op binnen de ouderen en gehandicaptenzorg. Daarnaast is hij specialist in incontinentie en wondzorg. Deze ervaring komt goed van pas binnen zijn functie als Zorgspecialist. 

Hoe ga je aan de slag met de verbruikersmatrix?

Theo: “Eerst geef ik een toelichting over hoe de matrix werkt. Daarna is het tijd om hem in te vullen: dit doen we door door informatie te verzamelen. Vervolgens berekenen we hoeveel voorraad er nodig is. Dat vormt de basis waarmee we werken. Tegen de tijd dat je weer gaat bestellen pak je de lijst erbij en loop je naar de voorraadkamer. Zo zorg je dat er altijd genoeg is, en nooit te veel.”

"Je wilt niet misgrijpen, want dan komt de basiszorg in het gedrang."
Theo Onderstal
Product Specialist

Wat is het voordeel van een verbruikersmatrix ten opzichte van een standaardbestelling?

Theo: “Met de verbruikersmatrix kun je makkelijker in de hand houden dat je nooit te veel producten binnen krijgt. Een standaardbestelling beweegt niet mee met de werkvloer. Je zult altijd zien dat er dan tekorten ontstaan van producten die hard lopen, terwijl je omkomt in materialen die je toch ineens minder gebruikt. Er zijn zoveel factoren die invloed hebben, dat het bestelproces echt vraagt om finetuning. Stel: cliënten verhuizen of komen te overlijden. Misschien wordt iemand meer of minder incontinent, of komt er ineens ook feces-incontinentie bij. Dan volstaat een standaardbestelling niet. Doordat de matrix gebaseerd is op het verbruik van cliënten, neem je ook de actuele stand van zaken mee.”

Welke andere voordelen heeft werken met een verbruikersmatrix?

Theo: “Het bestellen gebeurt soms te gevoelsmatig. Mensen maken een schatting naar aanleiding van wat er nog op voorraad ligt. Een verbruikersmatrix helpt in het kader van duurzaamheid; zodat er niet meer besteld wordt of op voorraad ligt dan er nodig is. Daarnaast voorkomt het dat je onnodig producten weggooit, omdat ze liggen te verstoffen op de plank. Maar je wilt ook zeker niet misgrijpen, want dan komt de basiszorg in het gedrang.”

Op welke manieren help je nog meer bij het voorraadbeheer?

Theo: “Ik help organisaties ook wel eens bij het in kaart brengen van de producten die ze nodig hebben. Bijvoorbeeld door te kijken naar de verzadigingsindicator op de producten die bewoners dragen. Soms kom je er dan achter dat cliënten een product met een te hoge absorptie dragen. Of dat ze veel te snel verschoond worden – en dat ze in plaats van drie inco’s er misschien maar ééntje nodig hadden. Dat soort inzichten leveren verschillende voordelen op. Allereerst voor de zorgvrager, die een product krijgt dat het beste past bij zijn of haar situatie. Daarnaast werken we bij Abena vanuit de filosofie: ‘zo groot als nodig, zo klein als mogelijk’. Want hoe kleiner een product, hoe minder grondstoffen er nodig zijn en hoe minder impact het heeft op het milieu. En het scheelt vaak ook nog in de kosten ten opzichte van een groter product. Al blijft het belangrijkste natuurlijk dat er altijd voldoende op de plank ligt, en je nooit misgrijpt.”

Wanneer ben je een waardevolle partner voor zorgorganisaties?

‘Eén van de dingen die ik zo goed vind aan Abena, is dat alle andere zorgspecialisten net als ik jarenlang in de zorg hebben gewerkt. Deze ervaring benutten we als het gaat om het geven van advies op maat. Dat maakt voor zorgorganisaties echt een verschil – want elke afdeling of locatie kent weer zijn eigen uitdagingen. Deze persoonlijke benadering geeft de beste resultaten.”

Abena heeft verschillende zorgspecialisten die hun kennis over de zorg en onze producten doorgeven door middel van training en advies op locatie. Heb je een casus die je aan een van onze zorgspecialisten wil voorleggen? Neem contact met ons op!

Ons adviesteam staat voor je klaar

Vera, Miranda en Anita voorzien je graag van advies op maat

Uit onze blog

  • Alles
  • Actueel
  • Beleid
  • Casuïstiek
  • Duurzaamheid
  • Expertise
  • Innovatie
  • Slim incontinentiemateriaal
Alles
  • Alles
  • Actueel
  • Beleid
  • Casuïstiek
  • Duurzaamheid
  • Expertise
  • Innovatie
  • Slim incontinentiemateriaal

Accepteer jij natte bedden bij jouw cliënt?

Bij veel zorgorganisaties komen natte bedden regelmatig voor. Theo Onderstal is ervan overtuigd dat natte bedden er niet bij horen.
Lees meer

Drijfveren en drempels voor implementatie MedTech

Zorgprofessionals die nog niet met medische technologie werken, staan daar in grote meerderheid (85%) wel voor open. Dat is een van de belangrijkste conclusies uit ...
Lees meer
datagedreven dehydratiepreventie voorkomt toename zorgzwaarte | Abena

Datagedreven dehydratiepreventie ter voorkoming van toename zorgzwaarte cliënten

Met datagedreven dehydratiepreventie kunnen we voorkomen dat de zorgzwaarte van cliënten toeneemt Datagedreven dehydratiepreventie ter voorkoming van toename zorgzwaarte Dehydratie ...
Lees meer

In slechts 1 klik de beste hulp. Ik wil grip op goede zorg voor: