'De kleinste glimlachjes moeten meewegen'

Grip op goede huidverzorging bij Dichterbij: ‘De kleinste glimlachjes moeten meewegen’

In drie woningen van Dichterbij in Velp, voor cliënten met een verstandelijke beperking, werken praktijkverpleegkundige Daisy van Gellecom (Dichterbij) en productspecialist Jet van Kessel (Abena) intensief samen met de medewerkers op locatie. Dit in het kader van een pilotproject. Doel: meer grip op goede huid- en continentiezorg, door het stroomlijnen van het productassortiment. En de kennis onder zorgverleners op het gebied van continentiezorg- en huidverzorgingsproducten vergroten.

Wat was de aanleiding voor de pilot? Hoe werken alle betrokkenen samen om tot de gewenste resultaten te komen? En hoe maken ze die resultaten meetbaar? We vragen het aan Daisy en Jet. 

Daisy: “Samen met inkoop ben ik bezig ons assortiment basiszorgproducten aan te pakken. We willen er meer lijn in brengen. Om de kwaliteit van de zorg te verhogen en tegelijkertijd meer grip te krijgen op de kosten.”

“Begin vorig jaar hebben we interviews met al onze leveranciers gehouden, om te zien wat zij daarin konden betekenen. Uiteindelijk hebben we besloten om de pilot met Abena te draaien omdat we ons daar het beste gehoord voelden. In de presentatie zagen we al: die begrijpen hoe het er in de praktijk aan toegaat.”

Jet: “Zo’n vraagstuk is best moeilijk, want Dichterbij heeft veel locaties en iedereen werkt natuurlijk al met bepaalde producten. Dus ik heb geprobeerd aan te sluiten bij de doelstellingen van het project, maar ook aangegeven dat je medewerkers op zelfstandige woonlocaties niet zomaar kunt dwingen om over te stappen op iets anders. Met een pilot kun je het in het begin klein houden, en medewerkers laten zien waarom je in welke situaties voor welke producten kiest.”

Wat is jouw rol daarin, Daisy?

Daisy: “Precies dat. Medewerkers in de woningen laten zien waarom je voor bepaalde producten kiest en hoe je daarmee omgaat. Er is veel enthousiasme. Begeleiders zonder een verpleegkundige of verzorgende achtergrond willen graag meer kennis opdoen op het gebied van bijvoorbeeld continentiezorg en huidzorg.” 

“Verzorgend Wassen bleek een verademing voor de cliënt. Zij liep niet meer rood aan, je zag de armen ontspannen.”
client
Daisy van Gellecom
Praktijkverpleegkundige Dichterbij

“Ik maak deel uit van een expertiseteam van PVG’s, zoals we hier in de wandelgangen heten. Praktijkverpleegkundigen helpen als bewoners dat nodig hebben. Bij huidletsel bijvoorbeeld. Vanwege de pilot heb ik meer contact met de groepen en kom ik vaker over de vloer. Daardoor zie ik met eigen ogen wat er nog meer speelt en kan ik aan de hand van de dagelijkse praktijk uitleggen dat je sommige dingen anders zou kunnen doen. Uiteindelijk is dat nog beter, want dan ben je bezig met het voorkomen van problemen.”

Kun je daar een concreet voorbeeld van geven?

“Laatst vroeg een begeleider in opleiding of ik kon meekijken bij een cliënt die altijd gespannen was bij het wassen. Ik zag de waskom al klaarstaan, terwijl we nu ook met Verzorgend Wassen bezig zijn. Dus ik wees haar daarop. Het bleek een verademing voor de cliënt. Zij liep niet meer rood aan en je zag de armen ontspannen.”

“Als je collega’s op deze manier laat zien dat je problemen kunt voorkomen met een nieuw product of een andere manier van werken, staan ze sneller open voor feedback en suggesties.”  

En wat is jouw rol, Jet?

Jet: “Uitleggen wie Abena is, welke producten we hebben, hoe je deze producten inzet en welke resultaten je ermee boekt. Samen met Daisy ben ik veel bezig met huidzorg: rode liezen, huidletsel door incontinentie, huidschilfers. Dan leg ik uit wat de producten doen die ze daar nu voor gebruiken én welke alternatieven er zijn. Ook in preventieve zin, om huidproblemen te voorkomen.”

Kun je een voorbeeld geven van zo’n alternatief voor een bestaand product?

Jet: “Barrièrecrème is een voorbeeld. Bij gebruik van sudocrème of vaseline sluit je de bovenlaag van het incontinentieproduct af. Omdat urine dan moeilijker geabsorbeerd wordt door het incontinentieproduct, kan daardoor vochtletsel ontstaan. Maar ik ga bijvoorbeeld ook mee naar de woningen om uit te leggen hoe je incontinentiemateriaal aanlegt. Dat levert soms echte eye-openers op bij medewerkers.”

Tegen welke uitdagingen lopen jullie aan?

Daisy: “Wij hebben een grote organisatie met veel locaties. En in principe kunnen alle begeleiders zelf beslissen welke producten ze voor hun locatie kopen. Daardoor liggen sommige woningen vol met producten die collega’s maar gewoon geprobeerd hebben, omdat ze ook niet precies weten wat wel en niet werkt.”

Hoe ga je daarmee om?

Daisy: “Het assortiment verkleinen helpt al. En we zijn ook bezig het PVG-team beter op de kaart te zetten. Want mensen moeten natuurlijk wel weten dat ze bij ons terecht kunnen voor die rode huid. Ik ben nu bezig om een clubje ambassadeurs om me heen te krijgen en ik hoop dat de olievlek zich daardoor verder verspreidt.”

Verzorging kwetsbare huid

IG Huidverzorging grip op een gezonde huid 1 400x566
Of bestel de gratis toolbox met meer infographics

Brochure huidverzorging

Abena's huidvriendelijkheid huidverzorging

Over ambassadeurs gesproken: in een eerder artikel over de samenwerking met Dichterbij sprak jouw collega Noortje Kuijpers over twee specifieke casussen, waarvoor ze jou en Jet inschakelde. Helpt dat volgens jullie om die olievlek te verspreiden? Casussen uit de praktijk delen binnen de organisatie?

Jet: “Nou, ik zou het eerder omdraaien. Nodig woningen uit om zelf ook met een casus op het gebied van wondzorg, huidzorg of continentiezorg te komen! Heb je een vraag, een probleem, een uitdaging? Ga ermee naar Daisy, ga ermee naar het expertiseteam.”

Daisy: “Eens. Overal waar ik kom, probeer ik kennis over te dragen. Medewerker voor medewerker, cliënt voor cliënt. En ik kan altijd even snel met Jet schakelen.”

Jet: “Het is die driehoek waarin we samen grip kunnen krijgen op goede zorg. Daisy heeft als praktijkverpleegkundige de expertise op het gebied van huidzorg. De begeleiders kennen de cliënten het beste en weten welke problemen er spelen. En ik kan de producten van Abena koppelen aan die problemen.”

Wanneer is de pilot succesvol? Welke meetindicatoren gebruiken jullie daarvoor?

Jet: “We hebben een nulmeting gedaan, maar het blijft altijd lastig om alles mee te wegen in de business case. Zelfs als het gaat om kwantitatieve aspecten, zoals hoe vaak je iemand wast en hoe lang je daarmee bezig bent. Dat verschilt hier namelijk per week door de flexibele bezetting; er zijn veel invalskrachten. Heb je het over zorgkwaliteit, dan kun je nagaan of cliënten minder vaak wondjes hebben, of een rode huid. Het is een uitdaging om dat bij te houden en in kaart te brengen. En je wilt natuurlijk vooral weten: wat levert dat weer op aan welzijn voor de cliënt? Daar komen ook subjectieve factoren bij kijken.”

Daisy: “Die cliënt die eerst altijd erg gespannen werd bij het wassen, maar met wie het nu veel beter gaat dankzij Verzorgend Wassen. Dat proberen we ook mee te wegen. Want het is hygiënischer en cliënten ervaren meer welzijn. Dat kunnen ze zelf misschien niet onder woorden brengen, maar je ziet het wel. De kleinste glimlachjes moeten meewegen.”

En over de kosten: “Als een goedkoop product niet werkt, dan is dat natuurlijk ook duurkoop. Ik hoop dat we dat tijdens de evaluatie ook terugzien. Dat je met producten die 10 cent duurder zijn, juist kosten kunt besparen. Doordat je efficiënter kunt inkopen, maar vooral omdat je bespaart op gevolgkosten. Omdat medewerkers weten welke producten ze in welke situatie moeten gebruiken.”

“Bij Abena werken veel mensen uit de zorg en dat merk je. Het is een beetje zorgprofessionals onder elkaar.”
client
Daisy van Gellecom
Praktijkverpleegkundige Dichterbij

Heb je tot slot nog tips voor andere organisaties die door het stroomlijnen van hun assortiment meer grip willen krijgen op de basiszorg?

Daisy: “Je kunt mensen niet opleggen om anders te gaan werken of andere producten te gebruiken. Zeker niet bij meerdere groepen tegelijk. Dus achteraf ben ik blij dat we met een pilot begonnen zijn. Dat kan ik andere organisaties ook adviseren. Begin op kleine schaal.”

“Daarmee samenhangend: begin bij de kern. Bij kennis en bewustwording. Pas toen ik op de groep ging meekijken, begreep ik dat de eigenlijke oorzaak van verkeerd productgebruik veel dieper zat. Waarom doen mensen dingen op een bepaalde manier? Omdat ze niet beter weten. Daar ligt ook een taak voor mij als praktijkverpleegkundige. Ik moet wel beseffen dat niet iedereen dezelfde ervaring of achtergrond heeft.”

“En nodig je leveranciers uit om mee te denken. Wat wij ook gedaan hebben. Eerlijk gezegd stond Abena vóór die gesprekken niet als hoogste op mijn lijstje. Maar door in gesprek te gaan, kwam ik erachter dat zij begrepen wat wij nodig hebben. Omdat ze niet alleen naar het product kijken, maar ook de doelgroep begrijpen. Mensen met een verstandelijke beperking, in ons geval. Bij Abena werken veel mensen uit de zorg en dat merk je. Het is een beetje zorgprofessionals onder elkaar.”

Heb jij dat gevoel ook Jet, zorgprofessionals onder elkaar?

Jet: “Absoluut. Ik heb zelf gewerkt met mensen met een verstandelijke beperking. En ook in de ouderenzorg, de ziekenhuiszorg, de psychiatrie. Eigenlijk alles behalve de thuiszorg. Dus dat Daisy blij wordt van het verhelpen van een rode huid, dat begrijp ik als geen ander. Dat voel ik zelf ook zo, daar doen we het samen voor.”

Uit onze blog

  • Alles
  • Beleid
  • Casuïstiek
  • Duurzaamheid
  • Slim incontinentiemateriaal
  • Slimme drinkbeker
  • Visie op zorg
Alles
  • Alles
  • Beleid
  • Casuïstiek
  • Duurzaamheid
  • Slim incontinentiemateriaal
  • Slimme drinkbeker
  • Visie op zorg

Implementatie van zorginnovatie vergt stevige aanvliegroute

Een organisatie heeft pas baat bij het implementeren van de bewezen zorginnovatie als hier een grondig vooronderzoek en selectieprocedure aan voorafgaat.
Lees meer

Herkennen en verminderen: valkuilen bij fysieke belasting

Zorgprofessionals die nog niet met medische technologie werken, staan daar in grote meerderheid (85%) wel voor open. Dat is een van de belangrijkste conclusies uit ...
Lees meer

Vooruitstrevende continentiezorg met ABENA Nova

Prisma en ABENA zetten nieuwe zorgstandaard met focus op welzijn.
Lees meer

In slechts 1 klik de beste hulp. Ik wil grip op goede zorg voor: