Persoonlijk advies voor een oplossing op maat

Karin van het Abena Adviesteam spreekt dagelijks mensen met vragen over het gebruik van onze producten. Zoals in dit geval een cliënt met een beginnend stadium van dementie en een wijkverpleegkundige over de vergoeding van incontinentiemateriaal. Lees in haar blog hoe zij deze mensen helpt.

Bij Abena vinden we het belangrijk dat cliënten en zorgprofessionals goed geholpen worden bij de keuze van de juiste producten en het gebruik daarvan. Ook als mensen thuis wonen. Dat doen we met een team van productspecialisten ter plaatse en zorgadviseurs die telefonisch advies geven.  

Na één telefoontje geen nat bed meer

Op verzoek van een casemanager heb ik een cliënt gebeld met een beginnend stadium van vasculaire dementie. Meneer werd iedere ochtend wakker in een nat bed, ondanks het feit dat hij een Abri-Flex absorberend broekje droeg tijdens de nacht. De casemanager en de echtgenote van meneer hadden al een paar keer bij hem aangegeven dat hij het broekje niet op de juiste manier aantrok. Meneer was echter een beetje eigenwijs en weigerde naar zijn echtgenote en de casemanager te luisteren.

Ik heb een fijn gesprek gehad met meneer. Ik heb hem uitgelegd dat het belangrijk is een ‘gootje te vouwen’ van het product, voordat je het aandoet. Dat gootje zorgt er namelijk voor dat de anti-lekrandjes van het broekje omhoog gaan staan. Daardoor beschermt het product beter tegen doorlekken. Ook wees ik hem erop dat het broekje goed in de liezen moet aansluiten en dat hij het dus goed moet optrekken.

Een paar dagen later belde meneer mij op. Hij was al twee ochtenden wakker geworden in een droog bed. Hij vertelde mij dat het voor hem makkelijker was iets aan te nemen van iemand die niet te dicht bij hem staat. Vreemde ogen dwingen, zeggen ze dan! Ik ben blij dat ik meneer, zijn echtgenote en de casemanager heb kunnen helpen.

"Hij vertelde me dat het voor hem makkelijker was iets aan te nemen van iemand die niet te dicht bij hem staat."
Karin, Abena Adviesteam

Ons adviesteam staat voor je klaar

Vera, Miranda, Anita en Ilse voorzien je graag van advies op maat

Het juiste incontinentiemateriaal voor de juiste persoon

Met name in de thuiszorg zie je veel cliënten die urine-absorberende materiaal gebruiken dat niet bij hun probleem past. Dit leidt tot ontevreden gebruikers en het maakt de zorg onnodig duur.

Inlegkruisjes in haar onderbroek

Vanochtend werd ik bijvoorbeeld gebeld door een wijkverpleegkundige. Ze was bij een cliënt die drie inlegkruisjes in haar ondergoed deed tegen urineverlies. Uiteraard had dit niet het gewenste resultaat. De wijkverpleegkundige vroeg mij hoe het zit met de vergoeding van incontinentiemateriaal. Die vraag krijgen we vaker van zorgprofessionals.

Altijd eerst proberen

Ik heb haar uitleg gegeven en aangeboden een proefpakket op te sturen. Zo kan de cliënt kijken wat het beste bij haar past. De wijkverpleegkundige gaf aan dit heel fijn te vinden, omdat ze anders niet zou weten welk product ze voor haar cliënt moest kiezen. Ik heb een inlegger gestuurd met een hogere absorptie. Ook heb ik aangegeven dat onze regiomanager langs kan komen om uit te leggen welke producten er zijn en welk product je kiest voor welke casus. Ze gaat dit binnen haar team bespreken, want ze weet dat veel van haar collega’s tegen hetzelfde probleem aanlopen.

Uit onze blog

  • Alles
  • Beleid
  • Casuïstiek
  • Duurzaamheid
  • Slim incontinentiemateriaal
  • Slimme drinkbeker
  • Visie op zorg
Alles
  • Alles
  • Beleid
  • Casuïstiek
  • Duurzaamheid
  • Slim incontinentiemateriaal
  • Slimme drinkbeker
  • Visie op zorg
STOZ aanvraag voor bewezen zorginnovaties zoals slim incontinentiemateriaal ABENA Nova

Opschaling slimme inco bij Zozijn

STOZ aanvraag helpt bij financiering implementatie en opschaling bewezen slimme inco ABENA Nova
Lees meer
Merkbare effecten van de inzet van de slimme drinkbeker Aquatime bij zorginstelling Prisma | ABENA Healthcare

De merkbare effecten van de slimme drinkbeker Aquatime

Merkbare effecten op cliëntniveau van de inzet van de slimme drinkbeker Aquatime bij zorginstelling Prisma
Lees meer

Uw hospice voorbereid op de NZa-verhoging

Verhoging NZa-tarieven voor ELV palliatieve terminale zorg biedt hospices meer financiële ondersteuning om stijgende kosten op te vangen en de kwaliteit van zorg te waarborgen. ...
Lees meer

Aanbevolen producten