Home » Accepteer jij natte bedden bij jouw cliënt?
Bij veel zorgorganisaties komen natte bedden regelmatig voor. Theo Onderstal, zorgspecialist bij ABENA, hoort vaak ‘dat het er toch een beetje bij hoort’. Maar hij is ervan overtuigd dat natte bedden er niet bij horen. En hij geeft medewerkers de handvaten om natte bedden tegen te gaan, met behulp van inzichten over producten én aanleginstructies.
Zorgmedewerkers hebben vaak het idee dat natte bedden erbij horen. Theo legt uit: “Ik vraag er altijd naar als ik op werkbezoek ben: kom je vaak natte bedden tegen op de afdeling, zijn er cliënten met huidirritaties? Het begint erbij dat we het benoemen.” Men denkt dat het gebruikte incontinentiemateriaal te weinig absorptie heeft, waardoor natte bedden ontstaan. Theo: “Wat ik heel vaak zie, is dat cliënten niet het juiste materiaal aan hebben. Te klein gebeurt niet vaak, want dat geeft irritatie. Maar te groot materiaal wel. Men denkt dat een ‘large’ product meer opneemt dan een ‘medium’ product. Terwijl dat helemaal niet zo is; de absorptie is vrijwel gelijk. En te groot materiaal dragen heeft ook gevolgen voor het draagcomfort. Dat zit niet lekker, en kan gaan schuiven wat juist weer lekkages of huidirritatie kan veroorzaken.”
Iets anders dat opvalt, is dat incontinentiemateriaal niet altijd goed aangedaan wordt. Theo: “Ik hoor vaak mensen zeggen: ‘Ja, maar ik werk al twintig jaar in de zorg. Ik kan heus wel een inco aandoen’. Maar als ze de scholing dan volgen, blijken ze toch nog nieuwe dingen geleerd te hebben. Want met een paar kleine tips kan ik ze al helpen.”
Het is belangrijk dat het juiste incontinentiemateriaal wordt gebruikt. Dat wil zeggen: de goede maat en het juiste absorptievermogen. Zo zorg je ervoor dat mensen optimaal gebruik maken van het incontinentiemateriaal. Daarnaast is het belangrijk dat het materiaal goed aangelegd wordt. Zodra een product niet goed aansluit, bestaat de kans dat het gaat lekken.
Het begint allemaal bij goede basiszorg, legt Theo uit. “In de kern is het niet heel ingewikkeld, met wat tips en tricks zorg je ervoor dat de basiszorg verbetert. En als je de goede basiszorg verricht, heeft het een positieve impact op kwaliteit van leven, waardigheid van de cliënt, maar ook voor werkdrukverlichting van de medewerker.”
Wanneer de bovengenoemde oplossingen niet werken, biedt Theo de mogelijkheid om naar de klant te komen om een training te geven: “Ik sluit aan bij een werkoverleg op een woning of afdeling, zodat ik zo veel mogelijk zorgverleners erbij kan betrekken. Tijdens deze bezoeken geef ik voornamelijk aanleginstructies. Ik hoor regelmatig: ‘Oh, moet het zo?! Dat heb ik nóóit geweten.’ Die reactie illustreert precies waarom goede aanleginstructies zo belangrijk zijn.”
Mochten de klachten zelfs na de scholing nog blijven, dan biedt Theo aan een avond mee te helpen met de zorg. “Ik zeg altijd: ‘morgenochtend kom ik terug en verdroog ik ieder bed dat nat geworden is.’ En ik kan je vertellen: ik heb de dag erna nog nooit een nat bed hoeven verdrogen.”
De impact van Theo’s bezoeken is vaak zelfs breder dan alleen het team waar hij training aan heeft gegeven: “Het gonst vaak in een huis of op een terrein. Ik zie de mensen wel eens kijken: ‘oh, is dat Theo van ABENA?’. Dat geeft aan dat er over gepraat wordt, en dat mensen weten dat ‘Theo van ABENA’ ze kan helpen. Uiteindelijk is dat wat ik ook hoop te bereiken.”
Tot slot wijst Theo altijd op de unieke verzadigingsindicator die op het incontinentiemateriaal van ABENA zit. “Dat zit er niet voor niets, dat is om het ‘smart’ te maken.” Door goed te kijken naar de indicator, kunnen verzorgenden altijd zien of een verschoning nodig is. “Als je ziet dat er twee blokjes verkleurd zijn, kun je er nog acht vooruit. Zo zie je dat je voorlopig nog niet hoeft te verschonen; maar dat het best kan wachten tot een later tijdstip.”
ABENA heeft verschillende zorgspecialisten in dienst die hun kennis over de zorg en onze producten doorgeven door middel van training en advies op locatie. Heb je een casus die je aan een van onze zorgspecialisten wil voorleggen? Neem contact met ons op!
Onze zorgadviseurs Miranda en Anita helpen je graag en voorzien je van advies op maat.
Kom je er niet helemaal uit met de keuze van een product, heb je vragen of wil je meer informatie? Neem dan contact met ons op.