Voor haar studie verpleegkunde onderzocht Niene van de Ven hoe het slimme incontinentiemateriaal Abena Nova de kwaliteit van zorg verbetert, zowel voor de bewoners als voor haar collega’s.
“Ik ben Niene, verpleegkundige, net klaar met mijn opleiding en werkzaam bij de Haartse Hoeve; een woonzorgboerderij voor mensen met lichamelijke of een verstandelijke beperking. Voor mijn opleiding moest ik een kwaliteitsverbetering in kaart brengen. Ik wilde graag een ‘probleem’ aanpakken dat een positieve uitwerking zou hebben op zowel onze bewoners als mijn collega’s. Mijn keuze viel op continentiezorg.
De mensen die bij ons zorg krijgen, hebben een laag ontwikkelingsniveau. Ze kunnen zich niet altijd verstaanbaar maken. Ook zijn ze soms verbaal en fysiek agressief. Bijvoorbeeld als ze een situatie onprettig vinden, zoals tijdens verzorgings- en verschoonmomenten. Het is voor mij en mijn collega’s dan best een fysieke belasting om iemand te helpen. De zorg wordt sowieso steeds zwaarder en drukker.
We werkten altijd met vaste verschoonmomenten. Het kwam dan regelmatig voor dat je te laat was en iemand al natte kleding en een nat bed had. Soms leidde dat zelfs tot huidproblemen, wat natuurlijk heel vervelend is voor de bewoner. Maar het gebeurde ook dat we er te vroeg bij waren. Je treft dan droog incontinentiemateriaal aan en moet de bewoner op een later moment nogmaals verschonen. Een dubbele belasting dus voor iedereen. In Abena Nova zagen we een oplossing. Met dit slimme incontinentiemateriaal kun je op een smartphone of tablet zien of een bewoner verschoond moet worden. We besloten Abena Nova te gaan gebruiken en hebben per bewoner gekeken wat het beste werkt. Een heel andere aanpak dan we gewend waren, maar het leverde echt verrassende resultaten op.
Implementatierapport Abena Nova. Onderzoek en rapportage door een onafhankelijk onderzoeksbureau.
Eén van onze bewoners had regelmatig een nat bed in de ochtend. Toen we startten met Abena Nova zijn we goed gaan kijken naar de signalen die hij afgaf. We zagen dat hij overdag eigenlijk geen incontinentiemateriaal nodig had en zijn behoefte deed wanneer er een toiletmoment werd aangeboden. We zijn hem toen iedere avond vlak voor het slapen naar het toilet gaan begeleiden. En sindsdien heeft hij bijna nooit meer een nat bed!
Bij een andere bewoner zijn we gestopt met Abena Nova. Deze bewoner had veelvuldig verlies van ontlasting en moest vaak verschoond worden. Abena Nova bood in dit geval geen meerwaarde.
We sluiten nu veel meer aan bij de behoeften van de bewoners en voor ons als zorgverleners is het verschonen een stuk minder belastend geworden. We hoeven veel minder vaak te verschonen. Als team ervaren we daardoor veel meer rust.
De medewerkers van Abena hebben enorm geholpen om alles goed te laten verlopen en staan nog altijd voor ons klaar als we vragen hebben of tegen dingen aanlopen. Die samenwerking is echt erg fijn.”
Kom je er niet helemaal uit met de keuze van een product, heb je vragen of wil je meer informatie? Neem dan contact met ons op.