Abena Nova heeft een positieve impact op de hele organisatie. Bekijk de ervaringen van bewoners, zorgprofessionals en organisaties.
Home » Abena Nova – slim incontinentiemateriaal » Praktijkervaringen » Praktijkervaringen – St. Elisabeth
Abena Nova in gebruik bij:
Conny Bruijns werkt al 35 jaar in de zorg, eerst als verzorgende IG en sinds twee jaar als verpleegkundige. De laatste 14 jaar draait ze vaste nachtdiensten in het St. Elisabeth in Roosendaal; een huis voor senioren met en zonder zorgvraag. Sinds Abena Nova een half jaar geleden in haar organisatie werd geïntroduceerd, maakt Conny deel uit van de projectgroep. Daarnaast zet ze zich als ambassadeur in om haar collega’s te ondersteunen bij en enthousiasmeren voor het gebruik van Abena Nova.
“Ik heb me ervoor aangemeld, omdat ik het leuk vind met innovatie bezig te zijn. Het is ook belangrijk dat de nachtdienst erin is vertegenwoordigd. Mensen wakker maken om te verschonen, is eigenlijk heel tegennatuurlijk. Je haalt iemand uit zijn slaapritme. Dat is voor gezonde mensen al een dingetje en als je cognitief achteruitgaat door bijvoorbeeld dementie, kan het helemaal verstorend werken. Mensen kunnen gaan dwalen en onrustig worden, waardoor ze overdag moe zijn en niet meer goed functioneren. Als je dat bij elkaar optelt, snap je dat zeker in de nacht veel winst te behalen valt met Abena Nova.”
“Als ambassadeur ben je de verbindende factor tussen jouw team en Abena. Je geeft informatie, beantwoordt vragen en motiveert mensen. Daarin zijn we allemaal door Abena getraind. Daarnaast bezoeken we de zogenaamde ambassadeursvergaderingen. Daar bespreken we hoe het gaat, waar we tegenaanlopen en hoe we onze teams kunnen stimuleren. We luisteren naar elkaar, staan open voor elkaars ervaringen, geven elkaar tips en spreken elkaar zo nodig op dingen aan. Belangrijke vragen en knelpunten neem ik mee naar de vergadering met de projectgroep, waaraan naast onze projectleider, de manager en de wondconsulent twee continentiezorgspecialisten van Abena deelnemen. De lijntjes zijn dus heel kort. Omdat we met zo’n honderd zorgverleners zijn, verspreid over verschillende afdelingen, is dit voor ons een fijne manier van werken.”
“Dat is in overleg met Abena ontstaan. Zij hebben ervaring in andere zorginstellingen opgedaan en wij met andere projectgroepen. Daar borduur je dan op voort. Sowieso hebben we veel steun aan Abena. Zeker in het begin hadden we om de paar weken overleg. En vanaf het begin konden alle ambassadeurs via de app heel snel schakelen met Abena als er vragen of problemen waren. Eigenlijk werd er dan altijd dezelfde dag nog gereageerd.”
“Ik vind het heerlijk. Het is een andere manier van werken. Je loopt geen rondes meer, maar anticipeert op dat wat de app aangeeft. Daarin zie je of iemand een urinelozing heeft gehad, hoeveel urine het incontinentiemateriaal bevat en wanneer er verschoond moet worden Wat ook interessant is, zijn alle grafieken die Abena Nova bijhoudt. Daarmee kun je zien hoe we het als zorgverleners doen. Verschonen we op het juiste moment, zijn er nog lekkages? Dat creëert bewustwording.”
Kom je er niet helemaal uit met de keuze van een product, heb je vragen of wil je meer informatie? Neem dan contact met ons op.